tiistai 26. helmikuuta 2019

DAVOS - PARSENN - Pitkää laskua

Vuorossa oli pari hiihtopäivää Davosissa. Hotellille oli tultu Zurichin kautta maanantai-iltana, ilta kului mukavasti hotellin kylpylässä.

Davos-Parsenn:
Reilun 11000 asukkaan Davos sijaitsee noin 1 550 metriä merenpinnan yläpuolella, kaupungilla on pitkät turismiperinteet aina 1800-luvulta asti. Davosista onkin kehittynyt tunnettu kansainvälinen loma-, kylpylä-, parantola- konferenssi- ja kulttuurikeskus. Myös hiihtoturismilla on pitkät perinteet, laaksosta löytyy viisi erillistä hiihtoaluetta, ylivoimaisesti suurin niistä on Parsenn.
Parsennin laajalta alueelta löytyvät Davosin pisimmät laskut (yli 10km) ja suurimmat korkeuserot (n.1,7km), alueelle pääsee junalla Davos Dorfista tai kabiinihissillä melkein 10km päästä sijaitsevasta Klostersista. Valtaosa rinteistä on "lempeää" punaista tai sinistä.
Alueen erikoisuutena on useampikin juna-asemalle päättyvä rinne, joista ei siis pääse nousemaan ylös suoraan hissillä.
Alueella liikennöi myös tehokas skibussiliikenne, julkinen liikenne on ilmaista kun pyytää majoittuksen yhteydessä itselleen "Davos Klosters Cardin".

Aamulla suunta kohti Davos Dorfia mistä pääsee junalla Parsennan rinnealueelle. Päivästä näytti tulevan aurinkoinen ja lämmin, loistavaa!

Iltanäkymä Hard Rock Hotel Davosin parvekkeelta
Pääkadun vierestä lähtevä juna nousee suoraan yli 2600 metriin Weissfluhjochille. Päätin että lasken heti päivän alkajaisiksi pitkän reilun 10 km laskun rinnettä 21 alas Klostersiin. Matka alas oli todella hieno, rinne oli melkein tyhjä ja erittäin hyvässä kunnossa. Alaosa rinteestä kulkee kauniissa maisemassa metsän keskellä, välille mahtui mahtavia maisemia ihailtavaksi.

Maisemaa pitkältä rinteeltä 21, alhaalla Klosters 1124 m
Klostersista noustaan ylös isolla kabiinilla. Jatkoin siitä Parsennhutten kautta ylöspäin takaisin lähtöpaikalle Weissfluhjochille, siitä nousu kabiinilla alueen korkeimmalle huipulle Weissfluhgipfelille 2844 metriin.

Kabiinihissi Weissfluhgipfelille

Ylhäältä Berghaus-ravintolan pihasta lähtee musta rinne nro 1 joka yhtyy alempana rinteeseen 21, eikun sukset jalkaan ja alaspäin. Jyrkän alun jälkeen rinne yhtyy edelliseltä laskulta tutulle reitille, reitti oli tutun vaihteleva hieman vauhdikkaammista kohdista tasaisempiin.

Weissfluhgipfel 2844 m
Nytkin rinne oli melkein tyhjä, päätin jatkaa koko matkan alas pysähtymättä ja vain nauttia laskemisesta. Lasku oli koko Davosin reissun kohokohta, oli nautinto laskea tällaista pitkää laskua upeassa auringonpaisteessa. Puhelimen GPS näytti laskulle mittaksi 11,5 km ja korkeuseroa kertyi liki 1,8 km!

Skihutte Gruobenalpin maisematerassi
Parsennhutte-Gruobenalpin aluetta voi pitää alueen keskuksena, hissejä lähtee vähän joka suuntaan ja alueella on useampi rinneravintola. Punaiset rinteet 19 ja 20 olivat hyvässä kunnossa ja niissä saikin mentyä vähän vauhdikkaimpaa laskua. Rinteet eivät tosin olleet kovin pitkiä.

Parsennhutte 2200 m
Rinne 19 Parsennhutten yläpuolella

Parsennhutte
Lopuksi iltapäivää siirryin junaradan varren rinteisiin. Nousin vielä muutaman kerran kabiinilla ylös ja laskin mustia rinteitä 1 ja 2, rinteet olivat jäisinä pysyneet hyvässä kunnossa iltapäivälle asti ja niitä pitkin olikin hyvä päästellä vähän vauhdikkaampaa laskua. Ja niinkuin yleensäkin, mustissa rinteissä ei ollut tungosta koko aikana.

Davos Dorfilta rinnealueelle noustaan junalla
Alempana junarataa seurailevat punaiset rinteet olivat jo iltapäivällä aika töyssyillä ja junan väliasemalta alas lähtevä jyrkempi mäki muistutti jo kumparelaskurinnettä.

Junan väliasema Höhenweg 2219 m

Päivän lopuksi terassitauon jälkeen päätinkin jättää väliin kumparelaskun ja hyppäsin väliasemalta alasmenevän junan kyytiin, kyyti oli oikein tasaista alas asti.

Alhaalla Davos Dorf 1560 m

Mitä Davos-Parsennista jäi mieleen:
  • Loistava sää
  • Hienot maisemat
  • Pitkät yli 10 km laskut alas Klostersiin!
  • Toimiva hissijärjestelmä
  • Laskettavaa riitti hyvin päiväksi, mutta alue ei kuitenkaan ole kovin laaja isompiin keskuksiin verrattuna
  • Alueen tarjonta pääosin "turistirinteitä", vauhdikkaampaa laskettavaa aika vähän
  • Alue on tarpeeksi korkealla, rinteet olivat hyvässä kunnossa lämpimistä säistä huolimatta